Yoga jako ćwiczenia korekcyjne

Wady postawy są tak powszechne, że wiele osób już nawet nie zwraca na nie uwagi. A szkoda, bo korygowane na bieżąco mogą zostać w pełni wyleczone. Jeśli natomiast przez wiele lat wykrzywiamy kręgosłup coraz bardziej, w końcu dojdziemy do punktu, gdzie pozostanie nam jedynie redukcja bólu. Garbią się już dzieci w szkole podstawowej.

Pouczanie ich najczęściej nie daje spodziewanych rezultatów. Garbienie nie bierze się zresztą znikąd – osłabione mięśnie i przyzwyczajenie do pozycji siedzącej mają taki wpływ na postawę. Yoga jest dobrym sposobem na to, by w prosty i przyjemny sposób wyprostować sylwetkę. Ćwiczenia fizyczne bywają nielubiane przez dzieci.

Głównie dlatego, że są po prostu męczące. Tymczasem najprostsze asany w yodze zupełnie nie męczą. Wręcz przeciwnie, dodają energii i poprawiają samopoczucie. Pomimo niewysiłkowego charakteru, ćwiczenia te wyraźnie wzmacniają wybrane partie mięśni, co pozwala na odruchowe utrzymywanie właściwej postawy ciała.

Dzięki prostocie podstawowych ćwiczeń, yoga w roli korekcyjnej nadaje się świetnie dla osób w każdym wieku. Skorzystają z niej zarówno dzieci, osoby dorosłe, jak i ludzie starsi. Warto jedynie pamiętać o tym, by nie rozpoczynać ćwiczeń samemu, np. na podstawie filmików w sieci, zwłaszcza wtedy, gdy cierpimy na poważne schorzenia kręgosłupa.

Nawet proste ćwiczenia wymagają oka doświadczonego instruktora. Ćwiczenia wykonywane samemu przez chorą osobę mogą nie dać dobrych efektów lub wręcz pogorszyć stan zdrowia.